DSG Şanzıman ne demek ? Dsg hakkında Sıkça Sorulan Sorular
DSG şanzıman, Volkswagen grubunun ürettiği ve kendi otomobillerinde kullandığı otomatik şanzıman türüdür. 6, 7 ve 8 ileri seçenekleri mevcuttur. 10 ileri seçeneği hala test aşamasındadır. Audi’nin üst klasman otomobillerinde kullanılan şanzımanlarda geri ikinci vites opsiyonu da bulunmaktadır. Almanca açılımı ‘Direkt-Schalt-Getriebe‘dır. İngilizce tercümesi ise ‘Direct-Shift Gearbox’. Çift kavramalı bir şanzımandır. Bu da basitçe çift debriyaj varmış gibi davranmasına sebep olur. 1-3-5-7 için ayrı, 2-4-6 ve geri vites için ayrı bir kavrama vardır. Vites geçişlerindeki hızı sayesinde bir çok ödül almıştır. Performans kaybını neredeyse sıfıra indirmeyi başaran bir şanzıman tipidir. İlk olarak Volkswagen Golf 4 R32 modeli ile tanıtılmıştır. Audi’de ise ilk kez TT modelinde kullanılmıştır.
İlk başlarda ıslak debriyaj seti kullanan Volkswagen, sonralarda kuru sisteme geçiş yaptı. Volkswagen’e göre bu değişikliğin nedeni açığa çıkan ısı miktarıydı. Kuru şanzımanın daha az ısındığını söyleyen Volkswagen, yeni nesillerinde kuru olanı tercih etmektedir. Dünyadaki ilk çift kavramalı şanzımandır. Direksiyondan vites (F1 Vites)seçeneği de mevcuttur.
DSG Şanzıman Neden ve Nasıl Bozulur?
DSG şanzıman çok hızlı ve verimli bir şanzıman olmasının yanında halk arasındaki tabiri ile hassas bir şanzımandır. Tek kavramaya göre daha güçsüz olan çift kavrama, yüksek vites geçirme hızı yüzünden arızalanması daha kolay bir şanzımandır. Ayrıca DSG şanzımanın en çok şikayet oranının bulunduğu ülke maalesef Türkiye‘dir. Volkswagen bunu nedenini kullanıma ve yollara bağlı değişkenlik olarak açıklıyor. Otomobili sıfırdan kaldırırken, otomatik araçlarda kavrama girene kadar gaza fazla basmamamız gerekir.
Fakat ülkemizde ışıklardan ilk kalkan kazanır gibi bir anlayış olduğu için daha araç vitesi kavramamışken gaza basıyoruz. Bu da arabanın kavramasına zarar veriyor. Manuel üzerinden örnek vermek gerekir ise otomobile yarım debriyaj halinde aşırı gaza basılması ile aynı şey oluyor. Bu da şanzımana aşırı yük bindirip bozulmasını sağlıyor. Aşırı ısınma da bozulmanın başlıca sebeplerinden gösteriliyor. Yakıt ekonomisi ve konfor için dizayn edilen DSG’li otomobillerin uzun zaman boyunca yüksek performanslı kullanılması da DSG’nin bozulmasındaki faktörlerden biri. Uzun rampalarda sürekli tam gaz gidilmesi nedeniyle bazı DSG kullanıcıları sorun yaşadıklarını belirtmekte. Volkswagen ise bu sorunun normal olduğunu ve uyarı lambası yandıysa şanzımanın soğumasının beklenmesi gerektiğini söylemekte.
DSG Titreme Problemi
DSG otomatik şanzımanı genelde hangi vitese geçeceğine karar verirken şanzımanın kavramasında meydana gelen bir arıza nedeniyle problem oluşturmaktadır. Sorunun çözümü yazılımın güncellenmesiyle de çözülebildiği gibi, kavramanın da değişmesi gerekebilmektedir. Genelde ikinci viteste hızlanma sırasında görülen bu problemin çözümü mevcuttur. Bu problemin yaşandığı bazı otomobillerde aracın ikinci vitesten altıncı veya yedinci vitese kendini aldığı görülmektedir. Titreme sorunu kendiliğinden düzelen bir sorun değildir. Sorun yaşandığında yetkili servise gidilmelidir.
DSG’nin Arızalandığını Nasıl Anlarız?
DSG şanzımanda arıza karşımıza ses problemi, titreme problemi, şanzıman uyarı lambasının yanması veya otomobilin ilerlememesi olarak karşımıza çıkabilir. Eğer bu konularda şüpheniz var ise, yektili servis bunu sizin için tespit edebilir. Fakat bazı otomobillerde ses sorunu meydana gelmesine rağmen DSG‘de bir probleme rastlanmıyor.
DSG Garanti Kapsamı ve Koşulları (İyi Niyet Garantisi)
DSG garantisi otomobilin garanti süresince devam eder. Fakat Volkswagen gurubu, DSG için bazı ayrıcalıklar yapıp otomobilin garanti kapsamı bitmişse bile ‘iyi niyet garantisi’ kapsamında bu değişimi veya onarımı yapabiliyor. Bu yüzden de otomobilinizi yetkili servise götürmeniz çok önemli. Otomobilde uzatılmış garanti yoksa standart garanti kapsamı iki yıldır. Uzatılmış garanti, otomobili satın alırken ekstra ücret karşılığında satın aldığınız bir garanti türüdür.
DSG Kalkış Sorunları ve Kavrama Problemleri
Bazı arızalarda DSG’nin ilerlemediğini veya vitese geçemediğini bilmekteyiz. Kalkış sorunu ve otomobilin ilerlememesi gibi durumlarda otomobil kapatıp tekrar çalıştırılmalıdır. Bazı durumlarda beyinden kaynaklı bir hata olup, bu tür kısa vadeli çözümlerle çözülebilir. Fakat böyle bir olay yaşanırsa da en yakın yetkili servise gitmenizde fayda vardır. Kavrama problemi kendiliğinden çözülemez. Şanzımanın kavramasının değişmesi gerekir. Bu da garanti kapsamında yapılabilmektedir. En çok şikayet gelen arızanın nedeni kavramadır.
DSG Isınma Problemi
DSG şanzımanın ısınma arızaları genellikle otomobil dik rampalara uzun süre tam randımanlı çıktığında veya yüksek hızlarda uzun süreler gidildiğinde meydana gelebilen arızalardır. Bu tip durumlarda otomobil musait bir yere çekilmeli, kontak kapatılıp bir süre beklenmelidir. Böylece şanzımanınız soğuyacak ve tekrar yolunuza devam edebileceksiniz. Bu arıza çok nadir görülen bir olaydır.
DSG şanzıman çok fazla eleştirilse de şu anda en hızlı vites değiştiren otomatik şanzımandır. Yeni nesillerinde arızalanma çok daha nadir görülmektedir. Yakıt ekonomisi ve performansta çok verimli bir şanzımandır.